Skip to content

“Meseria de jurnalist este o vocaţie, nu o bişniţă”

April 23, 2009

Trebuia sa fie cu totul altceva decat jurnalist. Felix Damian, „Romanul din Spania”, cum isi spune acum – dupa numele ziarului pe care-l conduce, trebuia sa ajunga ofiter al armatei romane. In anul 3 de Academie, impotriva dorintei tuturor din familie, s-a razvratit si a renuntat. A cerut transferul la psihologie, apoi si-a facut ucenicia la Rondul de Sibiu, unde a inceput sa descopere ca-i place sa fie jurnalist. Dar nu neaparat in Romania… Dezbaterea-interviu “De ce pleaca jurnalistii cand pleaca” ne aduce azi fata in fata cu un jurnalist satul de presa din tara, de mogulii care fac presa in locul angajatilor dupa cum le dicteaza interesele politice. In plina cariera, acum sapte ani, s-a decis dintr-o data sa lase totul in urma. S-a urcat intr-un microbuz si a plecat in Spania. N-a fost usor, si, pana sa-si faca iar un drum in breasla, a facut de toate s-o scoata la capat. Nevasta e si ea jurnalista. Fara ea, spune ca n-ar fi reusit niciodata. Deliciul familiei e sa compare „productiile” jurnalistice din Spania cu cele din Romania. Iar regretul: stie ca niciodata nu o sa mai fie nici roman, si nici nu va fi vreodata spaniol.


E mai bine sa fii jurnalist roman in Spania, decat in tara?

E greu sa raspund direct la intrebarea asta, pentru ca nu stiu exact ce fel de jurnalist sunt in Spania. Daca ma consider jurnalist roman in Spania, ar trebui sa ma raportez la “comunitate”, la publicul care ma citeste. Si faptul asta nu ma face sa fiu jurnalist pe de-a intregul. Este bine si rau in acelasi timp. Sunt avantaje si dezavantaje, pe care le simti in diferite situatii. In general, publicul roman din Spania nu seamana deloc cu cel din Romania. Romanii de aici nu sunt ca acasa. Vin aici, se inchid in casele lor, in munca lorsi in dorinta lor insuportabila de a economisi bani, cu care sa meagra apoi acasa si sa-si construiasca un put in curte. In raport cu institutiile spaniole, pot sa spun insa ca este o postura foarte onoranta, pentru ca felul in care suntem tratati toti jurnalistii in Spania de catre institutii, si in general de toata lumea, difera total fata de ceea ce am trait in Romania.

In bine sau in rau? Ai sentimentul ca faci parte dintr-un cerc al privilegiatilor, sau ca esti doar o voce in multime?

Ma simt privilegiat pentru ca fac ceea ce imi place, si faptul ca societatea, institutiile spaniole te sprijina, prin simplul fapt ca te trateaza ca pe un profesionist. Ma rog, in acelasi timp, esti doar o voce din randul romanilor din Spania, dar e o voce care deseori poate transmite ce spun ceilalti doar in intimitatea colectivului. Ma simt bine de cate ori pot sa transmit o problema a romanilor, si dupa aceea sa vad ca autoritatile iau masurile necesare pemntru a remedia situatia. As putea spune ca marea mea dezamagire este ca romanii nu se plang si nu reactioneaza, nici la bine si nici la rau. Romanii din Spania, vorbeam recent cu cineva despre asta, nu ar da nici macar un euro pentru un ziar, chiar daca au nevoie de informatii. Prefera sa asculte zvonurile.

„Cei care se intorc acasa duc cu ei si samburele razvratirii”

Daca ai face un profil al romanilor din Spania, cum i-ai defini?Apatici din punct de vedere social, tematori, neincrezatori, limitati in dorinte, muncitori, dar tributari unor idealuri pe care cei din tara le-au abandonat demult. Cred ca romanii din Spania ar putea reprezenta un nou stadiu evolutiv in ceea ce priveste societatea asta a noastra romaneasca, pentru ca ei sunt cei care au decis sa renunte la a mai astepta ceva bun de la un guvern din ce in ce mai incompetent, odata cu trecerea mandatelor. Cred ca romanii din tara au nevoie de cei din strainatate, ca sa-i elibereze din frica in care traiesc de multe ori, atunci cand vine momentul luarii unei decizii vitale. In acelasi timp, mi se pare ingrijorator faptul ca nici cei de aici, cu toate ca se afla intr-o societate avansata, nu vor sa depaseasca granita propriilor interese imediate. In opinia mea, faptul ca romanii nu se implica in societatea in care traiesc este ca o sinucidere colectiva, provocata de o ignoranta insuportabila. De aceea sper ca cei care se intorc acasa duc cu ei si samburele razvratirii, a dorintei de schimbare – pentru ca, la urma urmei, nemultumirea este motorul progresului. Iti povestesc un singur lucru care cred ca lipseste din Romania, si care defineste damblaua noastra ca popor… Azi, inainte de pranz, am trecut pe la chioscul de paine de langa bloc. Sunt doua, unul intr-o parte si altul in cealalalta. De la cel la care am fost azi nu cumpar paine decat foarte rar, eventual o data sau de doua ori pe saptamana. Azi am intrat in magazin si am cerut paine, iar vanzatoarea, care ma cunoaste din vedere mi-a spus: Stai, mi se pare ca a luat deja sotia ta paine! Si mi-a spus asta dupa ce ii cerusem deja o franzela (pentru ca si spaniolii o fac acum!) si o paine de-a lor. Ca sa nu ies cu mana goala, am cumparat cateva gogosi spaniole cu mult zahar. In concluzie, cred ca noua ne lipseste solidaritatea oamenilor simpli, a celor care stau cu noi pe scara, in cartier etc. Mi-e teama ca niciodata nu vom recapata asta, daca am avut-o vreodata, pentru ca ma uit la romanii de aici, si foarte multi dintre ei nu se schimba.

De ce pleaca atat de multi romani in Spania? Tu de ce-ai plecat? Acum sper ca nu mai pleaca atatia spre Spania, pentru ca nu mai au unde sa lucreze, desi celor care stau aici fara lucru le prevad o criza mai dulce decat in Romania. Eu am plecat din Romania pentru ca am avut ocazia. Si acum imi aduc aminte ca ajunsese sa fie deja insuportabila starea dinainte de 2002, cand am plecat eu, cand orice discutie termina intr-o dezbatere despre cate de…bip bip… e in Romania. Cand a aparut ocazia am plecat, desi visul meu era cu totul altul, si desi afirmasem deseori ca as pleca doar cu burse sau alte posibilitati. Imi spusesem ca nu voi merge sa muncesc orice, si cu toate ca nu as fi gandit vreodata ca Spania va deveni o casa mai buna pentru mine, am plecat cu primul microbuz si m-am trezit aici, unde am fost nevoit sa lucrez in alte domenii. Am fost nevoit sa lucrez in baruri, in principal, dar dupa o perioada de cativa ani a aparut ocazia de a-mi relua meseria, atunci cand mi s-a facut propunerea sa lucrez la un ziar romanesc de aici. A fost o aventura as putea spune, dar s-a terminat cu bine, pentru ca ceea ce am realizat in 5 – 6 ani in Spania in plan personal, si acum si profesional, nu cred ca as fi facut niciodata in Romania. Acum pot spune ca ma bucur de un status quo la care nici nu as fi visat inainte. Nu ma refer aici la situatia economica, care niciodata nu este ideala, insa faptul ca pot sa-mi las in fiecare zi cei doi baieti al gradinita in care nu tebuie sa dau spaga, faptul ca pot sa ma bucur de reducerile de preturi produse de criza, si faptul ca sunt tratat ca o persoana – toate astea sunt de ajuns ca sa ma simt mai bine ca acasa.

„Inca mai este loc si de noi”

Nu regreti nimic? Ce-ai lasat in urma?

Regret ca ma simt mai bine aici, in Spania, decat acasa. Si stiu ca niciodata nu o sa mai fiu nici roman, si nici nu voi fi vreodata spaniol. Imi pare rau pentru faptul ca am fost nevoit sa renunt la toti prietenii si la familie. Astea sunt regretele mele. Dar nu cantaresc nimic, in raport cu tot ceea ce sper ca vor avea copiii mei din aceasta schimbare de tara. In urma nu am lasat decat amintiri si anii tineretii iresponsabile. Inainte sa plec din tara, eram deja un jurnalist in formare. Lucram la un moment dat pentru Tribuna Sibiului, eram corespondent pentru eEuropa FM si pentru Evenimentul Zilei, si ma pregateam sa incep sa lucrez pentru B1 TV. Plecarea a venit la cateva luni dupa nunta. Ne-am casatorit la Sibiu. Si sotia mea este jurnalista, si de fapt ea m-a invatat meseria in anii de inceput. Deliciul nostru este sa comparam productiile jurnalistice din Spania si din Romania. Din pacate, de fiecare data terminam prin a da mai multe voturi celei de aici. Acum pot sa spun ca am reusit sa reiau meseria si sa am o perspectiva diferita, dupa ce am petrecut o vreme in afara presei si dupa ce am cunoscut modul de abordare a lucrurilor in mass media spaniola. Lucrez la un ziar romanesc, care apare o data la doua saptamani si care, la fel ca toate celelalte, se distribuie gratuit, si in care incerc sa gasesc formula perfecta pentru informatiile din tara, cele din comunitate si actualitatea spaniola. Se numeste Romanul din Spania (www.romanul.eu) si sper sa aiba o viata lunga. Redactia noastra e destul de mica. Suntem doar cativa colaboratori, si incercam sa acoperim nevoia de informatii a romanilor de aici, despre care ziceam deja ca sunt greu de urnit. Incercam sa intram pe o piata afectata de criza economica, dar in care inca mai este loc si de noi, si mai ales e nevoie de competitivitate. Firmele spaniole si romanesti si-au redus bugetele de publicitate, si anul acesta va fi greu, va fi ca o nastere. Insa daca reusim sa facem o formula rentabila, care sa combine informatia utila romanului si publicitatea, sigur vom reusi sa ne asiguram pozitia de ziar favorit pentru romanii din Spania. Ma bucur ca pot sa lucrez in continuare in presa, si cred ca era imposibil daca nu eram o familie de jurnalisti. Despre integrarea in comunitatea romanilor pot sa-ti spun ceea ce probabil intuieste toata lumea – ca nu exista practic o comunitate, ci mici colectivitati unite de relatiile familiale sau de confesiunea religioasa.

E altfel presa spaniola decat cea romaneasca?

Daaa….In primul rand, se comporta ca atare. In al doilea rand, are niste principii, care la noi practic nu mai exista, cu toate ca le invoca toata lumea doar pentru a influenta.Aici, in primul rand se perpetueaza ceea ce spuneam mai devreme: solidaritatea. Jurnalistii sunt solidari, la fel ca toti oamenii din orice domeniu, si tin la meseria lor.Cu toate ca presa libera nu exista nicaieri, aici pot spune ca mass-media isi indeplineste misiunea in mare parte. Si este vorba in primul rand de faptul ca informeaza si formeaza. Si aici sunt interese economice si politice in spate, dar nu ajung sa conduca politica editoriala la fel cum se intampla la noi. Aici pot spune ca este un deliciu sa ii urmaresti pe editorialistii ziarelor, care nu vorbesc doar despre un eveniment pana la saturatie, cum se intampla la noi, unde arestarea lui cutare sau comentariile lui cutare tin prima pagina si emisiunile de dezbatere zile in sir. De pilda, ma uit la jurnalul de stiri de la televiziunea publica,si raman cu lingura in mana pentru ca toate subiectele ma intereseaza. Aici presa, cel putin atat cat o cunosc eu, serveste niste interese politice de la distanta, insa atunci cand evidenta o impune, isi critica chiar si patronii politici. Exista un control al bunului simt, care la noi nu cred ca a existat niciodata, iar drumul pe care merge presa romaneasca cred ca nu va ajunge niciodata la un final de acest tip. In Romania, presa si-a pierdut idealurile… pentru ca cei care au intrat in presa, in generatia mea, aveau niste idealuri, de care s-au folosit cei care astazi sunt marii moguli.

„Meseria de jurnalist este o vocatie, nu o bisnita”

Si Spania are mogulii ei…

Are patroni de presa, actionari, dar niciodata acestia nu apar in lumina reflectoarelor. Raman pe margine, nu se apuca sa faca presa in locul jurnalistilor, si nu le baga pumnul in gura propriilor angajati. In presa din Romania, nimeni nu are curaj sa protesteze, cu toate ca se munceste in conditii incredibile, pe care orice sindicat de aici le-ar condamna. Iar lucrurile astea pana la urma prejudiciaza intreaga societate, pentru ca, dupa cum o spun cartile de jurnalistica care nu se tiparesc in Romania, presa este motorul procesului democratic. La noi insa presa este un mijloc de influentare si de manipulare.

Sfaturi pentru colegii de breasla din tara?

Un sfat pentu jurnalistii romani: sa lupte pentru dreptul lor de a nu ajunge un simplu instrument al manipularii, sau sa se lase de meserie. Cat timp am lucrat in Romania, aveam simturile tocite. Deseori ma gandesc cum ar fi sa ma intorc si sa fiu iar ziarist local. Cred ca as fi mult mai exigent cu munca mea, si lucrul asta i-ar avantaja pe cititori.

Si pentru patroni?

Sa se recicleze, sau vor fi eliminati de evolutia naturala a lucrurilor. Si sa-si aminteasca ca misiunea lor nu este sa-si ingrase portofelul, si ca meseria de jurnalist este o vocatie, nu o bisnita.

Aparut aici.

3 Comments leave one →
  1. May 5, 2009 10:27 pm

    Un interviu foarte interesant .
    Presa din Romania este plina de bisnitari .

    • Nadia Dincovici permalink*
      May 6, 2009 8:46 pm

      romania inedit: nu stiu cat de serios ai spus-o- partea cu bisnitarii din presa romana, dar asa e, sau mai exact, asa era inainte de criza (miza era mai mare). Majoritatea sunt asa-numiti formatori de opinie, analisti politici, militari, experti in… etc etc. Am renuntat de mult la Investigatii, dar, daca n-as fi facut-o, as fi sugerat ceva munca de cercetare prin registrele Primariei centrale, pe vremea cand existau asa-numitele liste de case pentru jurnalisti. Ei bine, nici n-ai zice cata “lume buna” din breasla ai gasi acolo… Dar ai intelege de ce daca te-ai uita si prin presa vremii.

  2. May 6, 2009 9:31 pm

    Foarte multe ziare au facat gat doar ca sa primeasca publicitate .
    Imi aduc foarte bine de achizitiile facute de la Compaq , la niste preturi nejustificate , dar mass-media a lasat-o moale pentru ca le-a dat Compaq publicitate.
    In urma unei licitatii paguboase pentru statul roman, Compaq-HP a incheiat un contract cu Casa Nationala a Asigurarilor de Sanatate in valoare de 119,55 milioane de euro , platile facandu-se in avans .
    Foarte multe persoane sunt nemultumite de explozia informationala provocata din anul 2005 , odata cu cresterea accesului la internet a tot mai multori cetateni , facand ineficienta filtrarea informatiilor de diverse grupuri de interese.
    Din ce in ce mai multi cetateni si-au facut blog , si lumea are acces si la alte pareri decat cele care apar in mass-media din Romania .

Leave a Reply

