Skip to content

Götterdämmerung-ul presei scrise

May 11, 2009
tags: ,

Presa scrisă o duce prost peste tot în lume. SUA pare însă că deține un record în domeniu. Grupul media Sun-Times, al cărui portofoliu numără 58 de ziare, inclusiv Chicago Sun-Times, a declarat faliment acum câteva săptămâni. O soartă identică au avut  Star Tribune Holdings Corporation, Journal Register Company și Philadelphia Newspapers. Seattle Post-Intelligencer mai există doar pe web, iar cel mai vechi ziar din Colorado- Rocky Mountain News, s-a închis. Pe lista publicațiilor închise se mai află Portfolio, PC Magazine, Domino, Country Home. Iar inventarul lor ar putea continua.

Internetul i-a învățat pe cititori că pot să citească povești pe gratis oricând au chef. Tot Internetul a oferit marilor companii mijloace extrem de eficiente de a-și face reclamă. Și cititorii și companiile au avut de câștigat. A pierdut însă presa tipărită, intrată în cea mai profundă criză de la apariția sa. În aceste condiții, ce se poate face pentru supraviețuirea ziarelor și revistelor?

Potrivit unui studiu al Technology Review , societatea nu are nevoie de ziare, dar are nevoie de jurnalism. Problema e că, în prezent, numeroși cititori au ajuns să se considere și ei jurnaliști. În  goana după audiență, s-a ajuns deja la o anumită formulă de media descentralizată, formată din ziaristul amator și sursele sale (nr a se vedea secțiunile media dedicate știrilor furnizate de amatori). Cei care o cultivă (nr patronii de presă) dau dovadă și de inconștiență, și de ignoranță. Presa zilelor noastre are nevoie de mai puțină polemică și de mai multă documentare.

Media de tip clasic, tipărită, nu va dispare prea curând, dar cotidienele și publicațiile periodice au nevoie de o nouă strategie, pentru a rezista pe piață. Sistemul după care au funcționat până acum – bazat pe obținerea de venituri din abonamente și publicitate, începe să-și arate imperfecțiunile. Spre deosebire de media electronică, gradul real de audiență al presei scrise nu poate fi măsurat, așa cum nu poate fi măsurată nici influența reclamei publicate asupra obiceiurilor de consum ale populației. Marile companii au ajuns să fie tot mai conștiente de asta, și să diminueze drastic bugetele de publicitate alocate ziarelor și revistelor. Dacă vor să supraviețuiască, acestea trebuie să-și reducă semnificativ costul abonamentelor, și să compenseze diferența prin lansarea de ediții on-line plătite. Pentru ca rețeta să aibă succes, varianta electronică va avea însă un conținut total diferit de cea printată.

Advertisements
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s