Skip to content

Jurnalismul tradițional e pe ducă

May 13, 2009
tags:

Jurnalismul tradițional e pe ducă, iar locul lui e luat treptat de alte formule care îmbină tehnica modernă cu naivitatea publicului- țintă și lupta pentru rating, drept criteriu unic de evaluare. O nouă specie a luat naștere în ultimii ani, în goana după senzațional a instituțiilor media – așa-numitul jurnalism cetățenesc. Și presa scrisă, și cea electronică dar mai ales televiziunile îi îndeamnă pe oamenii obișnuiți să se transforme peste noapte în ziariști sau reporteri, cu rezultate discutabile. Cel mai adesea, racolarea are loc la vedere, prin formule de genul și tu poți fi ziarist, și tu poți face parte din echipa noastră, tu faci știrile, dacă aveți o poveste, scrieți-ne pe adresa… sau postați pe site-ul… Media cu oarece pretenții, care are ca target un public de un anumit nivel, apelează la aplicații interactive, pentru a iniția un dialog direct cu auditoriul și a crea noi subiecte de știri.

Washington Post anunța cu o lună în urmă lansarea oficială a acestui nou tip de gazetărie, publicând și o serie de reguli pe care trebuie să le respecte amatorii convertiți peste noapte în vocea poporului. DigitalJournal a lansat însă o anchetă, care dovedește – dacă mai era cazul, că jurnalismului cetățenesc îi lipsesc trei calități de bază- credibilitatea, talentul de a scrie și documentarea. Dar are și o mare calitate – e pe gratis. De aceea, multe din știrile furnizate pe această cale și ridicate la rangul de breaking news se dovedesc false.

Toate aceste elemente nu fac decât să pună și mai mult sub semnul întrebării răspunsul la dilema presă tradițională versus afacere media. Rezultatul cercetărilor desfășurate până acum indică faptul că s-ar putea să ne îndreptăm spre o presă hibrid, combinație a jurnalismului clasic cu cel de tipul furnizat de rețelele sociale gen Twitter sau Facebook.

Ce soluții rămân pentru salvarea profesiei? Deocamdată, una singură – și mogulii și publicul – țintă să înțeleagă că reputația unui ziarist, experiența lui, nu se crează peste noapte, și că presa adevărată nu are nimic de-a face nici cu jurnalismul cetățenesc, nici cu news alert fabricate la comanda.

Advertisements
2 Comments leave one →
  1. ariane permalink
    May 13, 2009 11:37 pm

    Super bine punctat! Peste tot ( nu numai in media) se stabilesc tinte si se pierde esentialul, se promoveaza poleiala fara substanta.
    In umila mea opinie partea interactiva public tinta -jurnalist, e benefica pentru ambele parti pentru ca mai exista si oameni care isi doresc si altceva decat Geanta pusa in Cap, undeva in Vest’ , de nu stiu ce… “Vedeta”.

  2. Bigdady permalink
    May 14, 2009 9:56 am

    Ca orice lucru care se transforma din placere in afacere.
    Banii au stricat totul si in domeniul asta. Mult prea multi lucratori media scriu “la comanda” mult prea putini scriu ce gandesc…linia de trust e trasata iar balanta inclina greu spre satisfacerea unor nevoi primare.
    Am exemple langa mine, oameni care au devenit peste noapte( din agent de paza, profesor suplinitor, prelucrator prin aschiere sau chiar prostituata) “ziaristi” in presa locala si televiziune. E un kitch total.
    Probabil, in timp … blogurile vor fi alternativa.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s