Skip to content

Eu, Stela Popa și interviurile mele din R. Moldova

June 1, 2009

Daca vreti sa fiti corecti, alegeti oameni credibili! Aceasta e sugestia lansata azi pe blog de catre un cititor, ca reactie la interviul acordat recent de Stela Popa, si probabil nu numai. Ii multumesc, pentru ca este exact ideea (cea de corectitudine, de reflectare, chiar si de la distanta, a situatiei reale) in care am lansat acest blog, dedicat pentru moment in cea mai pare parte situatiei din Republica Moldova. Desi initial am raspuns cu un simplu comentariu, cred ca e cazul sa explic acum ceva mai in detaliu punctul meu de vedere fata de situatia de la Chisinau, si incercarile de a o reda cat mai obiectiv posibil, nu neaparat prin opinii proprii cat si prin vocea celor care au trait si traiesc inca la Chisinau- mai ales a ziaristilor colegi de peste Prut.

Dupa declansarea evenimentelor care au urmat alegerilor din 5 aprilie, am inceput sa scriu despre Moldova, cu un comentariu intitulat Republica Moldova, acces interzis! postat pe http://www.reportervirtual.ro si ulterior pe acest blog. Cele scrise atunci reflecta punctul meu de vedere si ca ziarist, si ca cetatean roman, care nu poate privi indiferent cum tara sa devine centrul unor acuzatii nefondate. In aceeasi idee, a corectitudinii si transparentei, am evitat sa-mi expun opiniile proprii, preferand sa-i las sa comenteze pe altii care aveau si au ceva mai multe de spus, si mai bine argumentate, sau sa preiau pur si simplu stiri din presa locala. Stela Popa este doar unul dintre ei, si ar trebui sa adaug ca nu mi-a fost usor sa o conving sa imi acorde acest interviu, si pe de alta parte, ca, in pofida insistentelor mele, Stela a refuzat sa vorbeasca despre cariera sau implicarea ei jurnalistica- despre care, orice ar spune criticii, sunt multe de spus. Deci nu este un interviu publicitar sau politico-directionat. Nu impartim fonduri din publicitate sau din alte surse, acest blog nu e sponsorizat, iar eu nu am nicio simpatie politica de nicio parte a Prutului (si nici din alte zone), asa cum cred ca se poate vedea din tot ceea ce am scris in aproape 17 ani de presa. Acum voi incerca sa raspund punctual intrebarilor lansate pe blog.

INTREBARI PENTRU STELA POPA, de la Sergiu-

Mda, e usor sa critici si sa te lamentezi cand stai de un an in Romania la caldurica si democratie. De ce nu a mers Stela in 7-8 aprilie in Chisinau ca sa isi faca datoria de ziarist curajos si interesat de situatia de acasa? De ce comenteaza de pe margine, de prin Bucuresti atunci cand riscurile sunt practic minore pentru ea (avand de fapt doar avantaje – rating si laude ca si cum ar fi o mare eroina)? De ce tace Stela Popa despre mult prea ciudata si rapida ei ascensiune la EUtv si de ce nu da explicatii clare privind adevaratul motiv pentru care a fost demisa? De ce nu are curajul sa spuna ca nu a plecat de buna voie si ca i-ar fi convenit inca acolo mult si bine pe scaunul de prezentatoare? Are vreo intelegere cu Rosca? Pe unii la asta ii duce gandul, de vreme ce tace.
Daca vreti sa fiti corecti, alegeti oameni credibili: le-ati putea lua cate un interviu lui Petru Terguta sau Doru Dendiu care si-au facut datoria de reporteri si jurnalisti, cu curaj si dorinta de adevar adevarat pana in ultima clipa in cele mai grele momente.

RASPUNS-

1. Petru a fost primul ziarist din R Moldova caruia i-am solicitat un interviu inca din 8 aprilie (poate confirma pe aceasta cale sau pe oricare alta, daca va dori sa o faca). A refuzat, refuza si acum, dar am sa insist. Pe acest blog am publicat insa un interviu cu Ion Terguta.
2. Un interviu Doru Dendiu- din motive de clauze contractuale standard cunoscute in mediu, am evitat sa il solicit pana acum pentru a nu-l pune intr-o postura dificila. Probabil nu ar fi avut ok-ul pentru acordarea interviului, sau aceasta i-ar fi provocat probleme profesionale.
3. Despre adevaratul motiv al demisiei Stelei si ascensiunea ei rapida… nu am intrebat-o, dar eu as spune ca oarecum se ghiceau printre randuri, chiar si aici la Bucuresti. De multe ori in spatele povestii unei vedete se ascunde ceva mult mai serios sau mai neplacut decat ai crede-si nu e vorba de aranjamente carieriste. Am sa ii adresez oricum aceste intrebari si cred ca va spune ce are de spus, daca va crede ca e momentul. Exisa insa un interviu foarte explicit exact pe tema asta, acordat de Stela Popa la sfarsitul lui aprilie, pentru jurnalistul Antenei1/Antenei3, Andi Laslau (publicat pe http://www.andilaslau.com), in care Stela Popa spune destule, si ce nu spune, lasa sa se inteleaga. Alte detalii pe linkurile http://www.andilaslau.com/?p=461 si http://www.andilaslau.com/?p=463.
Ca sa fie mai clar, redau inceputul unuia dintre aceste articole, publicate sub semnatura lui Andi Laslau.

Libertatea presei în Republica Moldova dă semne că se clatină rău de tot. Recent, o jurnalistă de televiziune din Republica Moldova a fost demisă de postul la care lucra pentru că a colaborat cu televiziuni din România. Este vorba de Stela Popa (foto), prezentatoarea principalului jurnal de ştiri al EuTV Chişinău, “Monitor”, de la ora 19.00. În paralel, ea transmitea corespondenţe de peste Prut pentru jurnalele Antena 1 si Antena 3. După cum scrie Vitalie Cojocari pe blogul personal, conducerea postului EuTv se temea, probabil, că Stela Popa ar divulga informaţii interne din redacţie. Postul tv îi aparţine politicianului Iurie Roşca, lider al Frontului Popular din Moldova care susţinea unirea Basarabiei cu România, trecut însă în rândul susţinătorilor comuniştilor. Începând din anul 1994 şi până în prezent este deputat al Partidului Popular Creştin-Democrat, iar în aprilie 2005 a fost ales în funcţia de Vicepreşedinte al Parlamentului Republicii Moldova.
Cei care nu au văzut-o până acum pe Stela Popa îi pot vedea materialele şi fragmente din jurnalele prezentatea pe pagina ei de pe YouTube.
UPDATE: Dispariţia jurnalistei de pe post este dezbătută acum şi pe forumul EuTv.

4 Comments leave one →
  1. sergiu permalink
    June 1, 2009 8:00 pm

    Multumesc Nadia pentru ca ai inteles corect comentariul meu si pentru ca ai preluat fara cenzura si onest intrebarile mele.
    Incerc sa explic din ce cauza am comentat astfel cu privire la persoana careia i-ai luat interviu.
    Dupa experienta pe care am avut-o cateva luni ca si cititor si comentator pe blogul Stelei Popa, aceasta nu ar fi procedat la fel intr-o astfel de situatie. Printre procedeele preferate ale ei sunt: 1. Evitarea vreunui raspuns clar (lasand astfel sa se inteleaga ca e jignita, nedreptatita, atacata de soparle comuniste – pentru curiozitati, in fond firesti ale celor care nu stiu ce s-a intamplat cu adevarat). 2. Amenintarea – care de obicei agita spiritele fanilor de pe blog, si care te elimina din start ca interlocutor care isi pune intrebari logice – ca divulga ID-ul vizitatorului curios. 3. Nepublicarea comentariului.
    Eu unul am renuntat de mult sa-i citesc blogul, pentru ca un dialog real este imposibil daca nu dai din palme la orice articol. Nu stiu, poate e o problema de personalitate la dansa. Eu insa tind sa cred ca are ceva neplacut de ascuns, ceva care o jeneaza sa isi asume, care o face muta sau agresiva (dupa caz) cand vine vorba de istoria ei de la Chisinau. Toate reactiile mentionate indica acest lucru. La urma urmei, de ce sa te temi sa divulgi nedreptatile (daca au existat), cata vreme ti-ai asumat o noua (si atat de contrastanta!!!) identitate ca jurnalist, mai ales ca e vorba de orientare politica? Mai ales ca nu locuiesti la Chisinau, deci nu te pot afecta intimidarile?

    Toata stima,

  2. June 1, 2009 8:22 pm

    Sergiu- nu ii iau apararea Stelei. Ba da, de fapt asta fac dar am motive intemeiate. Si in cariera mea au existat momente mai putin placute, despre care am refuzat si inca refuz sa vorbesc (nu am acordat niciodata interviuri, nici nu am de gand, dar poate tocmai de asta ii admir pe cei care au curajul sa o faca si sa spuna deschis multe lucruri). Cei care ma cunosc (dar nu vor comenta aici…) stiu foarte bine la ce ma refer. Si nu refuz din motive obscure, ci din acea decenta a jurnalistului care stie ca-si face corect meseria si nu vrea sa divulge mizerii de culise care n-ar face cinste breaslei in ansamblu. 17 ani de presa mi-au aratat multe astfel de exemple, si poate ai fi surprins sa stii diferenta dintre viata unei vedete pe ecran si problemele cu care se confrunta zilnic. Nu o stiu de la Stela ci de la multi alti colegi, si cred ca situatia ei nu e diferita.
    Repet, nu mi-am dorit si nu-mi doresc asta, dar le acord o bila alba celor care au taria sa-i faca fata. Si nu e usor. Multi decid sa ignore comentariile sau intrebarile-si la fel de bine ii inteleg, e vorba de sisteul de autoapararare al fiecaruia. Mai bine sa le dam ocazia sa raspunda daca vor, iar daca nu-sa nu tragem concluzii gresite. pana la urma functioneaza principiul TAKE IT OR LEAVE IT….adica ori accepti lucrurile asa cum sunt, ori te lasi de meserie. Si fiecare dintre noi, pana la urma, il aplicam in felul nostru.
    Si esti oricand binevenit pe log, nu cenzurez/sterg niciun fel de comentarii, cu exceptia celor care nu au un limbaj decent. Si totodata raspund la orice intrebari, inclusiv ale celor referitoare la motivatiile mele.

  3. sergiu permalink
    June 1, 2009 8:31 pm

    Ok Nadia. Perspectivele difera, nimic neobisnuit intr-un dialog, la fel si informatiile pe anumite subiecte. In plus, ca jurnalist este evident ca ai o alta abordare, fiind vorba de onoarea breaslei. Nu vreau sa fiu inteles gresit, admir acest lucru si modul elegant in care mi-ai raspuns.
    Eu, ca spectator si martor la anumite episoade deloc laudative, am o alta intelegere a lucrurilor.
    Iti multumesc inca o data pentru corectitudine si te voi citi cu placere de acum inainte.
    Noapte buna!

  4. June 1, 2009 8:40 pm

    Sper ca Stela Popa va accepta sa imi acorde asa-numitul (in termeni jurnalistici) interviu de profil, si se vor lamuri multe pe aceasta cale. Recunosc ca am o abordare subiectiva-sunt jurnalist si din principiu am o doza de subiectivism fata de colegii de breasla. Cum spuneam, am si motive (opiniile tale pe postul Despre conditia jurnalistului roman ar fi cat se poate de bine venite). Dar, si tot cei care ma cunosc o stiu foarte bine, asta nu m-a impiedicat niciodata sa fiu unul dintre cei mai mari critici ai colegilor, atunci cand nu-si fac cum trebuie jobul.

Leave a Reply

