Skip to content

Blogger obligat să-și dezvăluie identitatea

June 24, 2009

Premiera in lumea bloggerilor! Un tribunal din Marea Britanie a decis incalcarea dreptului unui blogger de a scrie orice vrea la adapostul anonimatului. Cel in cauza era politist si relata detalii amanuntite despre munca lui. Instanta a adus un argument de baza – si anume, ca bloggingul e o activitate publica.

Potrivit Global Voices, politistul – un detectiv cu ceva vechime, s-a adresat tribunalului pentru a-si apara dreptul la confidentialitate, dupa ce ziarul britanic The Times a decis sa dezvaluie cine se ascunde in spatele pseudonimului sau. A fost invocat si interesul public, iar detectivul s-a ales in plus si cu o mustrare din partea sectiei de Politie despre ale carei probleme a scris.

Cazul a produs oarece framantarea in lumea bloggerilor, impartita acum in doua tabere. Prima sustine ca e o victorie a libertatii presei, iar cealalta – ca reprezinta o incalcare a dreptului la libera exprimare.  Important este insa ca decizia instantei reprezinta un precedent, ce va putea fi apoi invocat la urmatoarele procese de acest tip. Dreptul implicit – pana acum- al bloggerilor de a scrie anonim e deja de domeniul trecutului. E si bine, e si rau…

26 Comments leave one →
  1. Bigdady permalink
    June 24, 2009 9:09 am

    Gandesc ca e bine, va solicita mai multa responsabilitate in conceperea articolelor si probabil usor-usor se va impune profesionalismul in blogosfera. Atata vreme cat blogul e accesibil publicului consider ca e important sa-ti asumi si continutul lui. Cine nu doreste asta n-are decat sa-si tina un jurnal clasic sub perna. Uite, de exemplu postul anterior e un spam ordinar, autorul lui sunt convins ca nu l-ar fi trimis in alte conditii.

    • Bigdady permalink
      June 25, 2009 6:59 am

      Postul anterior a fost sters deci, pentru ultima fraza mergeti pe incredere…era spam 🙂

      • June 25, 2009 7:46 am

        Si chiar te-am crezut! Mai bine sa scriem fiecare cate un curs pentru Facultatea de blogging, vorba colegului de blogosfera romania inedit.

  2. June 24, 2009 2:27 pm

    interesant articol. interesant si primul comentariu care in mod clar nu e din partea unui pdlist 🙂

  3. June 24, 2009 2:51 pm

    Mi se pare oribil sa il oblige sa-si dezvaluie identitea. Puteau sa-i ceara sa stearga blogul/anumite articole, sa-i interzica anumite dezvaluiri etc.
    Dar si el era clar ”cam limitat” daca nu a reusit sa-si acopere urmele 🙂
    Per total…isi merita soarta.

    Sper ca nu a pus in pericol vieti sau libertatea cuiva…

  4. June 24, 2009 7:14 pm

    @ Andi , mie mi se pare normal sa-l oblige sa-si dezvaluie identitatea , pentru ca asa cum a decis si instanta , blogaritul este o activitate publica !

  5. June 24, 2009 7:41 pm

    Am o dilema etica. Astept un sfat. Sa sterg sau nu comentariul asta? Limbajul nu e in tonul celui al blogului. ??????????????????????????????????????

  6. June 24, 2009 7:51 pm

    Nadia, lasa comentariul. Insa, pe viitor, poti fi dictatoare pe blogul tau. Spune cititorilor ce anume nu iti place sa auzi.

  7. June 24, 2009 7:54 pm

    Sterge-l , ca nu adauga valoare articolului scris de tine !

  8. June 24, 2009 7:56 pm

    dielda dinu – asa ma gandeam si eu la inceput, dar pana la urma, l-am sters… e un off topic bizar cu date/nume certe, asta pe langa faptul ca nu accept limbajul acesta. Vreau ca si copiii oricui sa poata citi blogul fara sa roseasca. Si parintii nostri la fel… Multumesc pentru sfat, o sa precizez si ce nu vreau sa citesc/citim aici. N-am facut-o pentru ca nu mi-am imaginat ca, avand in vedere profilul (externe/realtime media) i-ar trece cuiva prin minte sa se dezlantuie in felul asta…

    • June 24, 2009 8:15 pm

      Cred ca sunt doua aspecte etice ale problemei, care trebuie tratate de la caz la caz. Intr-adevar e o activitate publica. Prima oara cand intru pe un blog caut profilul utilizatorului (or fi de vina vechile si bunele obiceiuri de jurnalist de investigatii). Cand nu le gasesc ma deranjeaza, pentru ca pierd timpul, care nu prea-mi ajunge. Pe de alta parte, la randul meu am postat uneori anonim, din diverse motive intemeiate – insa in limitele decentei, si nu as fi incantata daca s-ar sti ca eu sunt eu… Deci tot speta conteaza, vorba avocatilor. In ce priveste chestiunea cu interesul public- asta e o intreaga istorie, deseori a fost invocat pentru a justifica incalcarea libertatii de exprimare (a se vedea una din legile de baza ale jurnalismului, protectia surselor, neaplicabila din pacate in Romania).

  9. June 24, 2009 7:58 pm

    Nadia , acum ai PR 4 si ai devenit foarte cunoscuta , mai ales ca te-ai luat de bloggerii fripturisti , ceea ce inseamna ca ti-au bagat adresa de e-mail in liste de spamuri si multe altele !

  10. June 24, 2009 8:18 pm

    romania inedit – acorda te rog circumstante atenuante unui blogger obscur, anonim, lansat de cateva saptamani si aruncat undeva in ass-ul Internetului, adica unuia care e nou in Africa de Sud si spune-mi te rog… what about PR4?
    NR Foarte cunoscuta? n-am fost niciodata si nici nu voi fi. Nu vreau. Nu asta e rolul unui jurnalist. Nu el trebuie sa fie cunoscut ci articolele lui, ideile lui. Jurnalistul e un mic negru anonim (remarca mea nu are caracter rasist!)- el trece, ceea ce a facut ramane. Asta nu inseamna ca scrie anonim, ci doar ca ceea ce scrie trebuie sa scoata in evidenta subiectul, ideea, opinia, si nu pe jurnalist ca persoana/profesionist.

  11. June 24, 2009 8:47 pm

    PR reprezenta inainte importanta paginii fiind cautata ca Sfantul Grall , dar dupa modificarile algoritmilor Google , si-a pierdut mult din importanta !

    Eu nu am pagina Despre mine , pentru ca faima mea a depasit de mult hotarele internetului ! 😉

  12. Bigdady permalink
    June 25, 2009 6:57 am

    Urmare a prezentului articol si a unor ganduri mai vechi am hotarat ca e cazul sa-mi schimb continutul la pagina “Despre” a blogului personal. A iesit o “varza” dar cu ceva mai multe ingrediente.

  13. June 28, 2009 3:34 pm

    Din punctul meu de vedere, dezvăluirea identităţii unui blogger trebuie să depindă exclusiv de libera alegere a acestuia. Nu cred că tribunalul britanic a procedat corect.

    Pe de altă parte şi în egală măsură, sunt de părere că un blogger anonim nu poate avea şi nici nu trebuie să aibă aceeaşi autoritate ca şi un blogger care îşi declină identitatea.

    De fapt, un blogger anonim nu prea poate avea autoritate – ceea ce însă nu justifică acţiuni în instanţa de judecată.

  14. June 28, 2009 6:47 pm

    @ stranum53 , in cazul asta instanta a procedat corect !
    Eu sunt de acord ca blogerii sa nu fie anonimi , dar asta sa se aplice si pentru domeniile de internet care ofera posibilitatea crearii unul blog celor interesati !

  15. June 28, 2009 10:28 pm

    stranum 53 – sunt de acord cu tine. Iar chestia asta cu invocarea interesului național versus libertatea presei a făcut și face încă obiectul multor dosare de pe masa celor de la Strasbourg (a CEDO adică). E interpretabil de la caz la caz. Însă în cazul de față cred că a fost vorba de un abuz, care din nefericire a creat un precedent juridic ce va putea fi invocat ca atare, cf. normelor în vigoare, în instanțele din diferite părți ale lumii (văd că la noi nu prea se practică procedura, deci înca putem bloggeri liniștiți).

    romania inedit – asta ar fi cea mai buna solutie, inregistrarea pe domenii. Teoretic exista dar mi se pare ca doar teoretic! Amestecam blogurile de autor cu cele politice, personale, media etc, amestecăm totul și nu iese nimic bun!

  16. June 28, 2009 10:34 pm

    Daca politistul ala scria despre cum a cules el floricele din campii , si cum a facut caca in fiecare dimineata , inainte de a pleca la servici , avea dreptul sa ramana un anonim , dar in acest caz judecatorii au pus binele comunitatii inaintea binelui individual .

  17. June 28, 2009 10:43 pm

    romania inedit – dar daca omul in cauza nu putea sa vorbeasca altfel? ca avea si el un contract de confidentialitate!

  18. June 28, 2009 10:58 pm

    Politistul ala era in slujba comunitatii, si scria despre anchetele in desfasurare, nu era ziarist ca Tiberiu Lovin, sa bage strambe despre Turturica si gasca lui !

  19. June 29, 2009 2:57 am

    romania inedit – no comment!

  20. June 29, 2009 3:09 am

    Nadia, imi dedei si eu cu parerea, atata tot !
    Tiberiu Lovin nu a postat ca anonim, asa cum posta politistul ala care vroia sa faca trafic pe blog, pe banii contribuabililor!
    Faptul ca politistul avea timp sa scrie pe blog, inseamna si ca nu prea se omora cu munca!

    • June 29, 2009 2:05 pm

      Nu stiu daca era vorba doar de trafic pe blog – cred mai degrabă că voia să spună lucruri care nu mergeau deloc bine, și pe care nu putea să le spună din calitatea lui oficială. Ar trebui analizat fiecare caz în parte.

  21. October 5, 2014 8:47 pm

    Pretty! This has been an extremely wonderful post. Thanks for supplying these details.

Trackbacks

  1. Premiera in blogosfera | ROMANIA INEDIT

Leave a Reply

