Skip to content

Moldova lor și Moldova noastră

July 16, 2009

PcrmlogoDoar 13 zile ne mai despart de alegerile din Moldova de peste Prut, și sper ca nu vor fi 13 zile cu ghinion. De ceva vreme, așa cum s-a remarcat, am evitat să mai abordez subiectul, deși a fost unul din motivele principale ale lansării acestui blog. Motivele sunt multe, dar pot fi rezumate în câteva cuvinte – indiferența electorală, marea lehamite care se simte dinspre Chișinău.

După ce-au reușit o performanță istorică prin votul negativ dat regimului comunist în Parlament, partidele de opoziție din Moldova lui Vladimir Voronin au intrat în campanie. O campanie care nu dovedește nimic. O campanie din care nu-mi amintesc de niciun slogan electoral care să mă sensibilizeze, de nicio acțiune, de nicio promisiune formulată astfel încât, dacă m-aș număra printre cetățenii cu drept de vot de acolo, m-ar determina să merg la urne și să știu clar de ce votez. N-am văzut programe electorale, n-am văzut strategii de campanie, n-am văzut ce-a făcut opoziția ca să-i atragă pe moldovenii de la sate – principalii votanți ai PCRM.

Am văzut în schimb o campanie ternă, uniformă, în care prima doamnă a țării calcă pe urmele lui Marian Lupu în aceleași cămine culturale, iar AMN și PLDM vin sau nu din urmă – deja nu mai contează, fără să dovedească nimic. I-am văzut (virtual) pe Cei 7 magnifici și sindrofia de pe acoperiș, pe Marian Lupu, Dorin Chirtoacă și Vlad Filat apărând în aceeași zi pe Twitter, am văzut filme și filmulețe pro și contra evenimentelor din aprilie. Dar mai ales, am văzut un PCRM activ, în plină formă, agresiv, lansând obsesiv acuzații la adresa României și punând în practică scenarii similare celor din preajma alegerilor trecute.

Și, trebuie s-o spun cu tot regretul, Partidul Comunist din Republica Moldova e singurul care m-a convins. M-a convins că are un mesaj, o strategie, o echipă care să-l pună în practică. Dac-ar fi să merg peste 13 zile la vot, aș vota PCRM. Pentru că, bun sau rău, e singurul care are ceva de zis, singurul care nu s-a culcat pe laurii unei victorii iluzorii, și singurul care-a știut să exploateze constant slăbiciunile adversarilor politici. Și singurul care – în lipsa unei reacții coerente din partea formațiunilor politice de opoziție, a reușit să-și transmită clar mesajul electoral.

Iar acest mesaj e cât se poate de simplu – Moldova lor și Moldova noastră. Diferite, așa cum sunt și limba moldovenească de limba română. În aceste ultime 13 zile de campanie, comuniștii moldoveni vor face totul ca să-și transmită mesajul. Iar opoziția se va mulțumi cu dezvăluiri care nu spun nimic, conferințe de presă, comunicate de presă, și, poate, un nou apel pentru monitorizarea internațională a alegerilor. Care, după mine, nici n-ar mai fi necesară. Deja e clar. Comuniștii au câștigat Moldova lor, care nu se va întâlni prea curând cu Moldova noastră.

UPDATE Câteva explicații, pentru ca afirmația anterioară, PCRM are un mesaj, o strategie, o echipă care să-l pună în practică să fie clar înțeleasă. Mesajul partidului e unul mincinos, dar pentru unii, e o minciuna credibila. Comuniștii dau impresia ca au o strategie, pentru că domină toata media din Republica Moldova. Dar strategia constă de fapt pe de o parte, în acțiunile de discreditare a României, iar pe de alta, în exploatarea sentimentului naționalist.

5 Comments leave one →
  1. July 16, 2009 10:31 pm

    Eu nu sunt un cunoscator al avenimentelor politice din Republica Moldova asa cum esti tu, dar si mie nu mi s-a parut ca opozitia ar avea un mesaj clar, un mesaj pe care electoratul sa-l inteleaga, si care sa-i faca pe cetatenii moldoveni sa voteze pentru ceva, nu pentru ideea de opozitie la PCRM!

  2. un jurnalist care a fost in Moldova permalink
    July 17, 2009 9:47 am

    Marea lehamite o sa-i cuprinda pe basarabenii si pe 29. Parerea mea este ca clica aia o sa ramana acolo. Am fost in satele din Moldova. Acolo oamenii spun, la fel ca si la noi- de ce sa-l votez pe Urechean? sau de ce pe Filat? au un renume prost, nu se inteleg intre ei, nu reusesc in mama masii sa fie UNITI!
    Ceea ce ai scris este cat se poate de real, iti spune cineva care a fost acolo de 7-8 ori, care a stat de vorba cu oamenii pe strada si care si-ar dori sa vada zburata clica lui Voronin.
    Comunistii dau impresia ca au strategie pentru ca domina toata media. Normal ca au, ca de aia il tin acolo pe Tckaciu. Si sa stii ca strategia de discreditare a Romaniei si exploatarea sentimentului nationalist a prin foarte bine.
    Am vorbit pe strada cu oameni care ziceau: domle, da noi dak ne unim cu Romania, ce, o sa devenim un oras de provincie?
    Problema e ca nici macar acum, in ceasul al 12-lea, acea opozitie de la Chisinau nu a reusit sa stranga randurile putin mai mult ca inainte de 5 aprilie, sa lase deoparte ambitiile personale si sa vina cu un mesaj care sa convinga electoratul ca inca 4 ani de comunism scufunda Republica Moldova. Deci eu asta le reprosez.

  3. July 17, 2009 1:33 pm

    romania inedit, un jurnalist care a fost in Moldova – si eu, tot asta le reprosez – lipsa de unitate, lipsa de mesaj.

  4. July 17, 2009 6:31 pm

    De ceva vreme, așa cum s-a remarcat, am evitat să mai abordez subiectul, deși a fost unul din motivele principale ale lansării acestui blog.

    …Şi eu… Care credeam că scrii din pasiune.

    • July 19, 2009 7:57 am

      vitalie – 1. tocmai de asta… 2. La sectiunea Life Story, am precizat ca principala tema a blogului este situatia din R. Moldova. 3. Mi-ar fi placut sa se inteleaga mesajul articolului…

Leave a Reply

