Skip to content

Concediați, dar mulți!

August 10, 2009

concediereUPDATE. O lectură utilă – Ghid de freelancing pentru jurnaliștii români.

Mai sus, aveți etapele de principiu ale unei concedieri. În ce măsură coincid sau nu cu realitatea? Știu că nimeni n-o să răspundă, având în vedere nu doar criza de pe piața media ci și politica struțului aplicată de colegii de breaslă.

Seria concedierilor în presa română continuă. Și va continua la nesfârșit, cât timp vom aplica zicala… concediați dar mulți. Pe post de prime de vacanță, un cotidian bucureștean de limba engleză a pus azi pe masă preavizul de rigoare pentru o parte din echipa redacțională. Nici vorbă de salarii compensatorii. La ce-ar ajuta, mai ales că majoritatea angajaților din redacția în cauză lucrează la negru – dar cu obligații depline, doar pe baza deja faimoaselor contracte de drepturi de autor?

Sosiți la locul de muncă, cei în cauză au fost întâmpinați cu un anunț sec al Oficiului Juridic, prin care li se comunica direct că serviciile lor nu mai sunt necesare. Preaviz – 15 zile. Respectivii erau pe punctul să intre în concediul de odihnă, aprobat dealtfel în scris de onor-conducerea. Unii au refuzat să semneze documentul, alții au preferat retragerea într-un binemeritat concediu medical.

Negocierile sunt în curs… Juridicul i-a trimis pe restructurați să negocieze direct cu marele bosss. Care – desigur, e în concediu fix până la data de expirare a falsului preaviz. Voi reveni cu amănunte… Până revin, puteți încerca să ghiciți despre ce cotidian e vorba.

Puteți, dar n-o s-o faceți, dragi  colegi! Că altfel, dacă se prinde mogulul că v-a găsit libertatea presei și vorbitul în zadar, cum rămâne cu vila din Pipera, ratele la casă, salariul bonei, etc etc?

UPDATE – dau drepturi de autor (dacă-l lasă inima să-mi ceară) ăluia care-a zis că cititorii noștri sunt mai deștepți decât noi. Și asta, pentru că nici n-am postat bine articolul, și m-am trezit c-o întrebare…

@Nadia,
este vorba cumva de Nine O’Clock?

Raspuns – să-l ia restructurarea (cu salarii compensatorii cu tot) pe ăla care recunoaște ceva. Fabulam și eu așa, ca după miezul nopții.

Advertisements
21 Comments leave one →
  1. anonim permalink
    August 10, 2009 9:43 pm

    @Nadia,
    este vorba cumva de Nine O’Clock?

  2. August 10, 2009 9:48 pm

    anonim – oh my God… e o ghicitoare. Daca tu zici ca e Nine O Clock, pun la vot pe site si vedem ce crede publicul… Dacă nu te superi, am si eu o curiozitate… de ce crezi asta? seamana cumva a Nine O Clock?

  3. anonim permalink
    August 10, 2009 9:59 pm

    Nu am un motiv, cred doar ca e o premonitzie anticipatoare a presentimentului meu de intuitie.
    In alta ordine de idei, concedierile din presa nu pot fi explicate doar prin efectele crizei economice. Cu o criza anuntata de la inceputul anului patronii au avut destul timp sa isi faca un plan de biznis. Stiind ca oricum un proces electoral face anu’ manos aveau posibilitatea sa evite concedierile.
    Sunt doar “miscari de trupe” dupa o logica mai simpla.

  4. August 10, 2009 10:02 pm

    Ghici ciuperca ce-i !
    Normal ca este vorba despre Nine O’Clock, pentru ca este singurul cotidian bucurestean de limba engleza!

  5. anonim permalink
    August 10, 2009 10:05 pm

    Serios domle?! nici nu stiam. Si ce se va citi la Intercontinetal si Majestic? ziare.ro? 😉

  6. August 10, 2009 10:07 pm

    Presa straina, aia care nu e inclusa deocamdata in onlineul cu plata. Ai vreun regret, anonimule? Drept sa-ti spun, eu nu!

  7. anonim permalink
    August 10, 2009 10:17 pm

    Cand e vorba de presa incerc sa nu ma implic, deci nu am regrete. Era doar o intrebare strict functioanala ca sa zic ashea.

  8. August 11, 2009 6:51 am

    anonim – sigur, bineanteles! Premonitiile tale sunt corecte!

  9. ariane permalink
    August 11, 2009 6:27 pm

    pacat ca nu se aplica fraza celebra “de ma voi…, pe multi am sa raspopesc!” nu e citat quote/ unquote dar respecta cutuma! Dar e o fraza din trecut!

  10. August 11, 2009 6:51 pm

    ariane – din trecut dar cu valabilitate extinsa in prezent. Cum spune anonimul, ar fi avut tot timpul sa isi faca un plan de business. Dar ce rost avea, cand poti sa-i concediezi si asa? Daca tot nu zice nimeni nimic… la ce bun? Cum spuneam, concediati dar multi. Am schimbat titlul art. ca s-ao ofensat oarece colegi. Suna trist dar foarte adevarat.

    anonim – ca veni vorba, am uitat sa-ti raspund la ce era mai important. Plan de business? La cotidianul in cauza (si la altele)? Pai au si e simplu – eu am cat mai mult, ei se multumesc cu ce le dau. Nu le convine, altii la rand!

  11. August 11, 2009 7:21 pm

    Da, stau şi mă întreb cine e mai lovit de soartă în vremurile astea: cel care e dat afară sau cel care trebuie să rămînă bătut în cuie la stăpîn, unde nu prea are de ales decît să halească din zbor orice zgîrci aruncat de la masa patronilor? Nasoale vremuri să ai coloană vertebrală, puteţi să mă credeţi pe cuvînt.

  12. anonim permalink
    August 11, 2009 9:48 pm

    @Nadia
    Da, in naivitatea mea, ma gandeam la un plan de biznis care sa asigure calitatea si in conditii de criza.
    Mai pe scurt, oricum anul acesta se vor investi mai multi bani in campanii deci si in presa asa ca nu ar fi fost imposibil sa reziste 8-9 luni pana la inceperea campaniei.
    As specula pe marginea fenomenului sustinand ca daca reusesti sa destructurezi redactii cu 2-3 luni inainte de campanie inseamna ca urmaresti 2 obiective:
    – ori ai un plan bine pregatit pentru o echipa DEJA selectata din “fosti” in alte redactii si care sa fie mai usor de gestionat in lupta electorala;
    – ori se urmareste punerea pe liber a unor pioni din media.

    Revenind la fapte, un grup profesional semnificativ pus pe liber are un potential mai mare de manipulare.
    Paradoxal, insa ideea poate fi folosita cu ceva rezultate in lupta electorala.
    Insa eu fiind doar un simplu obsevator este foarte probabil sa ma insel in toate speculatiile de mai sus.

  13. August 12, 2009 4:02 am

    mihai – pana la urma, cei care raman. In conditiile actuale, trec printr-un fel de sclavie moderna – obligatii fara drepturi. Doar ca nu-si dau seama de asta si nici la partea cu coloana vertebrala, majoritatea nu ar primi nota de trecere.

    anonim – nu cred ca vreo redactie a avut un astfel de plan. Au asteptat de la o luna la alta, sperand sa treaca sau sa se atenueze criza. Sa nu uitam ca cei care asigura managementul institutiilor media nu sunt neaparat persoanele cele mai competente. Selectia profesionala s-a cam facut pe alte criterii, politice sau de prietenie. Ceea ce s-a intamplat anul asta in presa romaneasca reprezinta intoarcerea cu aproape 20 de ani in urma. Daca ar fi doar motivul campaniei si renuntarea la niste voci care nu mai dau rezultatele asteptate, macar am avea o explicatie. Probabil motivele sunt undeva la mijloc – o combinatie intre managementul dezastruos si anul electoral…

  14. Emcede permalink
    August 12, 2009 1:48 pm

    De cand exista Oficiu Juridic la NOC? :))

    • August 12, 2009 7:23 pm

      Emcede – eu n-am zis ce cotidian e. Sa spunem ca Of. Juridic e o formulare generica… poate e cineva acolo cu numele asta. Nu?

  15. Emcede permalink
    August 13, 2009 6:30 am

    Daca cinevaul ala e cine cred eu, din cate stiu e si el trimis definitiv acasa.

  16. gigi berlogea permalink
    August 13, 2009 7:08 am

    Imi place cand citesc asemenea dezbateri , dar cineva dintre cei care au scris aici au idee despre problemele financiare prin care trece presa romaneasca la aceasta data?Aveti cumva idee de unde vin banii la o publicatie?A ti ghicit :publicitate – care a scazut sub 50%fata de anul trecut si difuzare – vanzarile scad in continuu datorita crizei si onlinului.
    Cei care isi pun aceste probleme sunt anumiti ziaristi (fara valoare) care crezand ca tot ce scriu ei este bun si vandabil (cu copy- paste de pe agentiile de stiri).

  17. August 13, 2009 8:03 am

    Emcede – te gandesti la un personaj de o anumita varsta? aflat deja la pensie?

    gigi berlogea – da, am mai mult decat o idee despre dificultatile financiare pe care le mentionezi, iar pe de alta parte, nu ma inscriu in categoria copy/paste journalists. Problema e insa alta. S-a procedat asa si in vremuri normale, e o practica de ani de zile, nu o masura de criza. Concret, ma refer la angajarea la negru, fara contract de munca, sau combinatia contract de munca pentru 15-20% din venitul total+ DDA. Stii cum se cheama asta? Evaziune fiscala, ca sa mentionez doar una din incalcarile legii. Crezi ca e normal ca cineva, in Romania anului 2009, sa lucreze in felul asta? Eu sunt convinsa ca nu. Mai exista totusi dreptul muncii, contractul colectiv etc etc. Orice concediere ar trebui sa se faca in limita legii. Nu poti anunta pe cineva de azi pe maine ca-i spui adio fara drepturi, cu atat mai mult nu ai dreptul de a-i retine salariul pentru perioada efectiv lucrata, sau de a nu-i acorda concediu platit.
    Problemele sunt infinit mai multe, dar, repet – nu e o masura de criza ci o practica generalizata.

  18. gigi berlogea permalink
    August 13, 2009 8:58 am

    Nu vreau sa intru intro polemica cu tine pe baza acestui subiect dar in legatura cu drepturile de autor – DDA pot sa iti spun ca este un contract perfect legal si problema este a acelora care accepta sa semneze asemenea contracte.Pentru unii este intradevar o problema dar pentru altii este o portita prin care primesc venituri de la mai multe edituri (au colaborari cu mai multi editori). Intradevar problema cea mare este atunci cand un angajat lucreaza cu carte de munca iar la concurenta lucreaza cu drepturi de autor sau contract de comision.

  19. August 13, 2009 9:44 am

    gigi berlogea – nu o consider polemica, ci un schimb de idei. Jurnalistii sunt obligati sa accepte astfel de contracte, probabil stii ca nu au de ales. Astfel, majoritatea veniturilor sunt incasate pe DDA, ceea ce inseamna
    – un salariu minim pe contractul de munca, deci implicit pensie foarte mica
    – concediu de odihna/medical platit la minim (sal. minim sau mediu pe economie)
    – compensatii extrem de limitate la concediere (vorbind in cifre, 15-20 de mil. lei vechi in medie, daca au norocul sa primeasca pentru 2 luni, sau jumate, pentru o luna).
    Ceea ce nu e ok absolut deloc. Contractele de autor ii afecteaza mai mult pe jurnalisti decat pe cei despre care spui (pentru simplul motiv ca, numeric, sunt mai multi), si e o cale pentru patronat, repet, de evaziune fiscala (impozitul pe DDA fiind mult mai scazut decat cel pt. contractele de munca). Normal si legal ar fi ca veniturile sa fie trecute integral in contractul de munca, sau cel putin, ca DDA sa nu reprezinte baza de plata.

Trackbacks

  1. Jurnalist de probă « Blog de Freelancer

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s