Skip to content

Evaziune fiscală vs. CFP

August 13, 2009

Scriam ceva mai devreme despre cum funcționează presa noastră, ca sistem. Și, în context, despre angajările de probă, mai exact, despre rotirea cadrelor în branșă, nu pe bani ci pe gratis. Și mai scriam că metoda asta și cea a contractelor de drepturi de autor reprezintă evaziune fiscală pe față, cunoscută de altfel de sus pînă jos, adică inclusiv la cel mai înalt nivel. Și tratată cu o indiferență deplină.

Dau microfonul virtual din dotarea blogului (că altul n-am) celor care au ceva de spus. Nu înainte de a aminti cui trebuie (cui trebuie?) pe la alea două palate – că tot vine campania și poate-or face ceva măcar de dragul voturilor – că, prin stoparea acestei evaziuni fiscale la scară națională, ar colecta infinit mai multe venituri decât totalul încasărilor estimate prin cele 10 zile de concediu fără plată care-i așteaptă pe bugetari.

dan ghemes – Asta-i tehnica rularii de oameni! Nu duce la performanta. Da’ lor le e bine!

Jim Raynor – Chestia asta cu angajatul de proba a unor racani care sa fie dati afara pentru a avea cheltuieli mici e dovada a amatorismului caracteristic companiilor media mici. E moarte lenta, practic. Folosind oameni de proba nu reduci doar cheltuielile, dar si calitatea in mod sever. Dar, e-adevarat, se practica, insa e o strategie catastrofala, zic eu.  Mai grav e ca marile trusturi romanesti au aceeasi problema uriasa la capitolul management, care le-a aruncat, le arunca si le va arunca in haos.

Exemplul cel mai bun mi se pare Realitatea, unde cheltuielile fara cap au fost scump platite/taiate. Mai e un trust, si mai mare decat cel eolian, care la fel este repetent la capitolul management.
De fapt, nu cunosc in toata presa noastra decat o singura companie ale carei strategii manageriale se apropie de cele occidentale. Sunt dezvoltate pe termen scurt, mediu si lung, cu angajati recrutati oarecum dupa anumite standarde. Dar aici se actioneaza chirurgical. Pentru board-ul director, oamenii, oricat de buni ar fi, sunt totusi cifre, care pot fi micsorate oricand daca balanta venituri-cheltuieli nu inclina spre partea buna.

Mihai Ursu Am păţit şi eu cînd eram tînăr aşa ceva, pe la vreo două publicaţii din Iaşi. Dar cum Dumnezeu nu ţine cu onaniştii, au dat faliment. În fond, cine să citească un ziar scris doar de “studenţi în practică”, aşa cum era Universul de Iaşi la un moment dat?
oana Oare ce-o fi in capul indivizilor astora cu veleitati de sefi de procedeaza in felul asta? Mizeaza pe ce? Banuiesc ca nu pot miza pe faptul ca o sa-i duca de nas la nesfarsit pe angajati.

Sigur, acum e mai simplu. Acum iau toti criza in brate si daca nu-ti convine iti arata usa. Dar inainte, cand nu auzise nimeni de criza, astora cum de le dadea prin cap sa se foloseasca de oameni si dupa aia sa le dea cu sutu in fund? Si sa le opreasca si banii sub diferite pretexte, unele de-a dreptul puerile.
Stii ce-i mai rau? Ca nimeni nu invata din experienta altora. In fine, eu cred ca nimeni n-o sa renunte la a se angaja la Nine, daca i se ofera posibilitatea, doar pt ca dezbatem noi pe bloguri. Pana nu te dai singur cu capul de sus, zici ca tie nu ti se poate intampla.

romania inedit – Eu crezui ca angajatul caruia i-a fost desfăcut unilateral contractul de muncă si care lucra ca și corespondent extern permanent în afara țării, fără notificare prealabilă sau plăți compensatorii este Mihai Ursu!

Crezui ca lui Mihai Ursu i s-a întocmit ulterior un contract de DDA, la o valoare cu 50% mai mică decât cea inițială, si mai mult, redacția a refuzat să-i deconteze transportul (niște sute bune de euro) pentru deplasări efectuate la cerere.

Ma bucur daca nu este vorba despre el si sper ca portalul unde Mihai Ursu este content manager sa ajute multi oameni din mass-media sa-si gaseasca un job! !

Advertisements
9 Comments leave one →
  1. August 13, 2009 11:17 pm

    Alea doua palate, prin reprezentantii lor, resimt o puternica durere dorsala legata de evaziunea fiscala din media. DDA-urile au devenit un fenomen generalizat, nu-si mai bat ai nostri conducatori capul cu o ilegalitate devenita regula.
    Iar de dragul voturilor n-or sa stopeze ei evaziunea fiscala. Electoratul e format in cea mai mare parte din rurali, din oameni simpli, asa parca ziceau ultimele sondaje. Poate ca multi apartinatori ai acestei categorii majoritare nici nu stiu cu ce se mananca evaziunea fiscala. Nu da mai bine un Basescu hahaind si prinzandu-se in hore decat povestindu-le oamenilor despre ce masuri va lua el impotriva evazionistilor in mandatul viitor? Sau o Elena Udrea calarind sau cantand la fluier decat povestindu-le acelorasi oameni despre aceeasi evaziune fiscala? Important e sa se dea populari, nu sa faca ceva concret.
    Cat despre media… uite d-aia n-a facut Udrea combinatia cu Realitatea All Inclusive, ca plateste Vantu DDA-uri, sau d-aia nu si-a sprijinit Base masina proprietate personala in emisiunea Roxanei Ciuhulescu, ca era platita realizatoarea in baza acelorasi DDA-uri.
    Eu, una, nu ma astept sa rezolve guvernantii problema evaziunii fiscale din media nici intr-o mie de ani.

    • August 14, 2009 6:37 am

      Oana – ar fi și timpul și cazul să o rezolve. Nu pentru asta au fost instituite drepturile de autor, ca jurnaliștii să lucreze pe mai nimic. Conceptul de DDA e ok, eu contest modul în care se aplică în România. Cei din breaslă știm bine că, la orice angajare, ți se spune în față – ai sal. minim sau mediu pe economie, și restul pe DDA… știi, așa dă societatea noastră impozite mai mici.
      Ba mai mult, ți se oferă și o explicație-cum că n-ar fi evaziune fiscală, ci gest umanitar… Păi înțelegi, măi ziaristule, dacă am da atâția bani la bugetul de stat ar trebui să recurgem la concedieri sau să închidem trustul. Și n-ai rămâne tu șomer? Deci mai bine așa… vezi, ceea ce facem e în interesul tău.
      Sună cunoscută abordarea?
      Putem chiar calcula pe trusturi de presă câte fonduri s-ar colecta la bugetul de stat din diferența de impozite. Calculul aproximativ nu e așa greu de făcut. X trusturi, atâți angajați – nivelul salariilor e cunoscut pe fiecare în parte… plus diferența de impozite. Și ar rezulta o sumă importantă.

  2. Claudia S permalink
    August 14, 2009 8:15 am

    Dragii mei, daca vom sta si ne vom lamenta si atat… nu vom ajunge nicaieri. Poate este momentul ca cineva sa aiba initativa si sa sesize organelor competente problemele de evaziune fiscala de la firele la care lucreaza sau “au lucrat”. Nu de alta, dar acum mai mult ca oricand, statul are nevoie de bani la bugetul de stat. Asa ca luati-va 1 avocat, 2, 3 de cat este nevoie si faceti ceva. Am o problema de genul asta si am profesat in domeniul juridic, asa ca lucrurile nu se vor opri aici, cel putin in cazul meu… Asa ca patronii care se bazeaza de obicei pe faptul ca oamenii nu stiu care sunt drepturile lor si ce sa faca pentru a le fi recunoscute, vor avea o surpriza cu unii dintre noi…

  3. August 14, 2009 8:29 am

    Claudia S – ai dreptate. Dar după cât am scris unii dintre noi, cred că ar fi timpul să se autosesizeze, deoarece există și posibilitatea asta.
    Tot mai mulți angajatori încep să aibă astfel de surprize, pe măsură ce jurnaliștii încep să fie conștienți de drepturile lor. Din păcate, majoritatea preferă să renunțe la acțiunile legale, din temerea că nu-și vor mai găsi un loc în presă. Sper să depășească și ideea asta…
    Felicitări pentru că ai avut curajul să alegi calea legală, și baftă! Mai toate acțiunile de acest gen, pe Dreptul Muncii, au câștig în instanță – durează destul dar merită efortul.

  4. Emcede permalink
    August 14, 2009 2:42 pm

    Uiti un aspect, foarte multi dintre angajati chiar prefera modalitatea de plata pe DDA pentru a avea un venit mai mare. cat priveste banii acre astfel nu ajung la buget… poate imi explici ce se intampla cu aia care ajung? Fiindca de cate ori ajungi la mana statului ( prin spitale sa zicem, ca acolo e durerea mai mare) constati ca ai platit ani de zile milioane din munca ta degeaba. Din acest punct de vedere ma doare la basca daca statul e tepuit.

  5. August 14, 2009 4:36 pm

    Emcede – nu inteleg formularea pentru a avea un venit mai mare. Te referi la cei care lucreaza si in alte locuri, care au mai multe contracte (spre exemplu, cum semnala ieri un vizitator al blogului, cei care au contracte cu mai multe edituri)? Pentru ei sigur ca e ok – am mai spus, nu am nimic impotriva DDA ci a modului in care se aplica la noi. Eu ma refeream strict la jurnalistii angajati ai unor institutii media, de orice fel (presa scrisa, TV etc), obligati fie sa accepte sa lucreze full time doar pe DDA (ceea ce este ilegal), fie sa-si primeasca majoritatea veniturilor pe DDA, ramanand cu salariul minim/mediu pe ec. pe Contractul de munca.
    Diferentele de impozitare sunt enorme. Nu spun ca grija bugetului de stat imi strica mie somnul, ci ca, prin perpetuarea acestui sistem, va fi tot mai prost pentru noi toti, ziaristi sau orice altceva. Fondurile astea chiar s-ar simti si poate ar atenua ceva din golurile existente. Iar daca luam in calcul si faptul ca sistemul se practica de ani buni – da, veniturile astea pierdute inseamna ceva.
    De acord cu tine ca nu sunt utilizate cum trebuie (fondurile bugetare), dar tot ar fi cu un procent mai bine.

  6. August 15, 2009 12:32 pm

    Si eu cred ca prin perpetuarea acestui sistem de plata al ziaristilor prin DDA, va fi din ce in ce mai nasol pentru toti ziaristii deoarece vor fi obligati sa accepte orice.

    Eu prefer sa lucrez fara contract si fara drepturi de autor, pentru ca eu sunt un bun samaritean, dar asta este alegerea mea, nu mi-a fost impusa de angajator.

    Am refuzat sa lucrez la un proiect pe baza de DDA deoarece prin DDA aia intelegeau sa fiu non-stop la dispozitia lor, pentru ca imi dadeau un salariu marisor spre mare.

    Mentionez ca eu lucrez si cu contract de munca si nu as accepta sa lucrez full time pe baza de DDA!

  7. August 16, 2009 10:42 am

    Perioada de proba fara salariul (doar pt debutanti) mi s-ar parea ceva de genul: scrii despre ce vrei tu ca sa vedem cum iti alegi subiectele, sau scrii despre ce vrem noi ca sa vedem ca ai talent, dar in momentul cand publicam ceva, te platim.
    Ce se intampla acum: alergi dupa subiectele dictate de marketingul nostru, le scrii cu vrem noi si nici nu te platim, e un abuz clar.

  8. August 16, 2009 7:12 pm

    romania inedit – ar fi ok atata timp cat s-ar pune problema unei alegeri. Doar ca in presa noastra e un sistem patentat deja. Poti spune ca ai alegerea-adica poti refuza, dar cum sistemul e generalizat, tot la asta ajungi, oriunde ai incerca sa lucrezi.

    vecina de blog – mai multe state aplică un sistem similar pentru jurnalistii incepatori. Insa la noi, se aplica si daca esti debutant, si daca ai 10-20 de ani in presa. E o cale de a face economii pe seama ziaristilor. E ilegal dar atata timp cat toate institutiile se fac ca nu stiu, nu vad…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s