Skip to content

PIB versus economia reală

August 25, 2009
În timp ce mai multe state de ambele părți ale Oceanului anunță ceva perspective de ieșire din criză, în cîteva luni sau un an (de la SUA până la Franța și Germania), PIB-ul mioritic e în scădere și-acolo o să rămână, zic statisticile oficiale și neoficiale. După cum arată peisajul pe la noi, în curând ne epuizăm de tot rezervele (de la cele de carburanți la cele umane), și intrăm lejer în Cartea Recordurilor, inventând industria fără întreprinderi și societățile fără angajați. Altfel zis, patentăm PIB-ul fără activitate… Că activități n-au prea rămas.

Azi am găsit postată pe un site occidental întrebarea anului… Definesc occidental – provenind dintr-o țară unde bugetarii nu iau concediu forțat, companiile nu-și reduc la vedere personalul de pe azi pe mâine , criza financiară își expune luminița de la capătul tunelului, iar campaniile electorale încearcă cât de cât să scoată țara la liman, nu s-o afunde și mai mult în bip bipul împrumuturilor externe…

Ca să nu mor idiot, poate cineva să-mi explice cum e contabilizat în PIB şi în balanța comerţului exterior un Citroen C1 sau C2, fabricate în Republica Cehă cu un motor de Toyota, toate tranzacţionate la preţurile de transfer – prin definiție, mai mai mult sau mai puţin reale?
Atenție, nu vorbesc de produsele chinezești, vândute de către comercianţi cu amănuntul la prețuri de zece ori mai mai decât costul lor CIF (cost de fabricație, asigurări, transport, adaos comercial etc) …

Aveți răspuns? Ați făcut legătura cu economia românească, criza globală, campania electorală etc etc?  Dacă nu, căutam vreo 2 profesori de economie și niște politicieni, poate pricepem cum devine treaba. Și punem de-un blog-show, să ne lămurim în direct.

Advertisements
4 Comments leave one →
  1. August 25, 2009 10:38 pm

    Preturile de transfer in Republica Ceha sunt reglementate legal pentru ca profiturile sa nu fie transferate in tarile cu fiscalitate mai scazuta.

    Preturile de transfer se stabilesc conform Ghidului OECD privind preturile de transfer si Codului de conduita privind documentatia preturilor de transfer publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

    Un produs este contabilizat in PIB-ul unei tari in functie de metoda aleasa de agentul economic pentru stabilirea preturilor de transfer si de reglementarile fiscale, adica metoda compararii preturilor, metoda cost plus, metoda pretului de revanzare, metoda impartirii profiturilor sau metoda marjei nete.

    In acest caz un Citroen C1 sau C2, fabricat in Republica Ceha cu un motor de Toyota, este contabilizat in functie de interesele agenului economic si de reglementarile fiscale din Republica Ceha, deci cred ca metoda folosita este metoda cost plus, plusvaloarea fiind stabilita prin metoda compararii preturilor.

    Trebuie sa intelegem ca in teorie se poate orice, dar in practica e mai greu sa se intample multe, deoarece toate tarile sunt interesate sa aiba cat mai multe bugetare, si pentru asta a fost elaborat Ghidul OECD .

    Republica Ceha este membra OECD inca din 1995, ca urmare a investitiilor facute de grupul Volkswagen in firma ceha Skoda.

  2. August 26, 2009 2:40 pm

    romania inedit – mulțumesc pentru explicația extrem de clară (și foarte interesantă totodată), care mă mai lămurește cu ce se întâmplă în economia reală. Mai că-mi vine să mă fac cetățean ceh. Nu de tot, doar cât să simt cum e să ai o legislație clară, cu reglementări de care firmele chiar țin seama.

  3. August 31, 2009 12:11 pm

    Am facut legatura, dar tot degeaba. Intrebarea ramane. Fa blog-showul ca poate ne lumineaza vreun expert.

  4. September 2, 2009 6:29 am

    anonim – crezi că ne mai poate lumina ceva?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s