Skip to content

Viața satelor

September 14, 2009

Amintiri de vacanta

La 67 de ani, e inca in putere. Are una dintre cele mai invidiate gospodarii din sat. Ceva teren, o curte mare cu doua randuri de case… Intr una sta ea cu barbatul, in cealalta stau baiatul cu nora. Mainile de oameni gospodari se vad peste tot, de la grajdul vacii pana la crescatoria de pasari si gradinita din fata.

Banii sunt putini… pensia medicala a omului, pe care un atac cerebral l ۔ a fortat sa se lase de servici si naveta, si ce mai iese din batatura, vanzand oua si lapte, la jumate din preturile de supermarket. Am intalnit ۔ o pe strada in zi de sarbatoare. Venea cu nora de la biserica. Ne ۔ am salutat, a vazut ca ۔ s straina si mi۔ a spus povestea ei. Simplu si direct, fara resentimente, fara sa invinuiasca pe nimeni.  Povestea unei familii instarite de la tara, din Romania zilelor noastre.

Candva le era bine. Barbatul era electrician si facea naveta zilnic, vreo cateva ore. Fericit ca are un loc de munca. Mai cu microbuzul, mai cu ocazii, cu ce se gasea. Intr o zi s ۔ a imbolnavit. A facut atacul, apoi o pareza. Drumuri la medic, ani de suferinta. Acum si۔ a revenit cat de cat. Merge prin curte, vorbeste, nu clar dar vorbeste. Dar nu mai poate munci ca inainte, cand era stalpul casei. E bine si asa, decat sa ۔ l stie orb sau in carucior…

A ramas ea, sa duca toata gospodaria cu baiatul si nora. Ea, care e sanatoasa si in putere. Are numai o mica problema, dar n ۔ o prea baga in seama ca nu are vreme… dezlipire de retina la ambii ochi. Cu dreptul nu vede deloc, iar cu stangul, asa si asa. S۔ a operat mai de mult, cand barbatul era sanatos. Acum ar trebui sa ۔ si puna cristalin la ambii ochi. A gasit medici cu suflet care au inteles ۔ o. Operatia costa vreo 6 milioane, plus ce mai e de dat pe la spital. Banii s ۔ ar gasi, dar cine sa vada de casa dupa aia…

Doctorul i۔ a spus ca i ۔ ar face operatia pe rand, la fiecare ochi, si ca dupa ambele ar trebui sa aiba grija vreo luna doua, sa nu pateasca ceva si sa i se dezlipeasca iar retina. M۔ am bucurat pentru ea si am intrebat ۔ o cand se duce la spital.

Pai aici e problema. Se duce numai daca n ۔ o mai vedea deloc. Mi۔ a spus de ce, ii spusese si medicului. Pai cine sa۔ i tina locul… cum mai mulge ea vaca in batatura, cum mai da la pasari… Ii da vaca o coada peste ochi din intamplare si se duce operatia…

Omul ei i۔  a promis ca se face bine, isi reia treaba pe langa casa, cat sa poata si ea sa se opereze. Dac ar fi dupa el… El promite, medicii zic ca nu se poate.

Am incercat sa۔ i spun ca poate sta un anotimp fara vaca si porc si pasari in curte, pana ۔ si rezolva problema. S a uitat lung la mine, a privit apoi intr o parte si mi a spus ca nu e un anotimp ci un an… mi a explicat si de ce, dar nu mai conteaza. Avea dreptate.

Langa ea era nora. Am privit۔ o cautand un sprijin, pe cand cautam s ۔ o conving ca trebuie sa si faca operatia inainte sa ramana oarba. Ii tot spuneam ca nu ۔ s decat 2 sau 3 luni de stat degeaba si oricum au din ce sa traiasca. Femeia mi ۔ a spus ca va fi cum o vrea Dumnezeu, si a dat din umeri. Nora a zambit trist si mi a zis ca 2 luni sunt tare mult, ca si asa abia se descurca cu toate.

Ne ۔ am luat la revedere cand au ajuns in poarta casei. M ۔  am intors la confortul meu si m ۔ am intrebat daca am visat sau nu. Ele s au intors acasa, sa dea la pasari, sa mulga vaca, sa stropeasca gradina.

Am deschis televizorul. Dispute politice, reduceri de salarii, concedii fara plata, amenintari de greva. Internetul… Comunicate de partid. Multe din ele legate de promisiuni de campanie. Viata satelor, apa, gaze, canalizare… Promisiuni si atat…

N ۔ am mai deschis nimic. Decat un fisier word, in care voi continua sa imi scriu amintirile de vacanta. Nu din vacanta de vis, ci din Romania anului de gratie 2009… dintr un colt al Uniunii Europene.

6 Comments leave one →
  1. ariane permalink
    September 17, 2009 7:10 pm

    draga nadia, a la recherche du temp perdu, ce madelena ai gustat? revin-o la blog-ul de care mi-e dor!

  2. September 17, 2009 8:56 pm

    Nadia, cu riscul de a te contraria, eu prefer acest stil. Satula de politica si de lumea ei care nu imi spune nimic, prefer lumea aceasta, pe care ai infatisat-o. Cea reala, cu greutati si ciudatenii, cu suflet…cateodata bolnav, dar macar adevarat, nu fals si gaunos, precum al vietii celos ce salasuiesc in Casa Poporului(ha) sau Palatul x, y!

  3. September 17, 2009 9:30 pm

    Nu inteleg de ce nu statea nora sa faca treaba , iar ea sa se duca mai inainte sa ramana oarba !

  4. September 21, 2009 4:18 am

    ariane – revin dar vorba proverbului… mais pas si vite! Cat despre madelena… niciuna, dulciurile nu sunt pasiunea mea.

    alexandra – nu sunt contrariata deloc, si eu o prefer. Pare incredibil ca mai exista inca… Iar povestea e cat se poate de adevarata si nu e singura de acest fel.

    romania inedit
    – pentru ca nora are deja mai multe de facut decat poate duce… si in plus, pentru ca tuturor li se pare singura solutie in situatia data/ sa astepte pana nu se mai poate!

  5. frondor permalink
    October 9, 2009 11:00 am

    Bravo, ai fler. Doar ca putina acribie in ale scrisului nu strica: “Mainile de oameni gospodari se vad peste tot…” – parca redai o imagine de la abator, unde un tortionar le-a taiat, bietilor gospodari, mainile:) Trecem la singular si…bafta!

  6. November 6, 2009 1:45 pm

    frondor – scuze pentru intarzierea raspunsului. De asemeni, multumesc pentru aprecieri. Nu trec la singular, deoarece cam imaginea aia o aveam in minte cand am scris. Nu neaparat sub forma asta dar pe-aproape…
    PS Povestea cu flerul mi s-a mai spus… cat despre scris, exista in jurnalistica ceea ce se cheama stil propriu – un stil care iti permite uneori, de dragul unei idei anume exprimate, sa incalci regulile gramaticale in vigoare. Pur si simplu, pentru a sublinia si pe calea asta mesajul. Stiu, e un pdv contestat, la care insa, subscriu dintotdeauna.

Leave a Reply

